fredag 26 augusti 2016

Fredagsbukett 26 augusti

Sensommaren står på.
Skön värme och blåaste himmel.
Njuter av varje utesekund.


Buketten är djup i färgen idag.
Blodtopp, sommarrudbeckian "Cherry brandy", montbretia, lavendel och variegerad malört.


Sommarrudbeckian har klarat två vintrar och är inte alls en vek annuell. Men sådde den för säkerhets skull i våras så nu har jag många. Vilken lycka.


Förra våren fick jag en kasse montbretialökar av en granne. Då kom de inte ner i jorden men väl i år.
Nu ska jag bara komma ihåg att ta upp dem till hösten också.
Vill definitivt ha montbretior vinkandes i rabatten nästa säsong igen för färgen är härligt orangemättad.


Sanguisorba officinalis ser verkligen ut som en oxblodsröd jättedroppe.
Blomställningarna vajar 150 cm upp i luften.
I förra trädgården stod plantan skuggigt här står den i full sol hela dagen. Blodtoppen verkar trivas i båda lägen, blom- och växtvillig till tusen.


Lavendel är ett måste i trädgården så enkelt är det.
Lite överallt, där det är soligt, har jag plantor. En återkommande basväxt.


Den variegerade malörten är så snygg. Ruffsig och tuffsig lite punkig och den blir verkligen inte där man sätter den. Mitt rebellhjärta ler.


Nu väntar en fredagsmysmiddag med Magnus brollor och deras familjer.
Vi firar Albin som fyller år och så firar vi den av bröderna brothers som vann den prestigefulla golftävlingen
"Brödrarkampen".

Inga kommentarer: