lördag 12 oktober 2013

Soppa

Förra veckan hade jag semester och då tog jag med Bella till stranden och plockade soppa.



Idag gjorde jag det igen fast utan hund.
Hon gillade verkligen inte att stå och vänta så idag fick hon gå hem tillsammans med Fideli.



Hittade fler buskar idag och kunde ta det lite lugnare. På slutet blev det lite brått i alla fall. Caspian skulle hämtas från barnkalaset på "Prostens pizza" (jösses så härligt det var där!).



Kom hem med en jättepåse fylld av c-vitaminrika godingar.
Plockar den lilla sorten med oval torrare bär. Taggigt som tusan men dessa behöver man inte dela och skrapa ur kärnorna på.



Nu ska de rensas från fnuff och stjälkar, det får bli imorgon förmiddag det.



Sen ska de torkas på låg temperatur i ugnen. Hela huset fylls av fantastisk doft. Lyckan sprider sig i magen.



När de är kruttorra slår jag dem på glasburkar det blir så vackert och det vattnas i munnen när jag ser bären. Soppan gör jag så här på en höft:
 Koka dem i vatten och passera de mjuka bären genom en sil. Tillsätt socker efter egen smak och red av med lite potatismjöl utrört i vatten.



Det finns inget godare än hemlagad nyponsoppa.
Jag tror att de salta vindarna och den vidunderliga naturen bidrar med lite extra krydda.

Inga kommentarer: