måndag 14 oktober 2013

Degigt

Gillar att baka och har så gjort sen gymnasietiden.
Då, för 30 år sedan, bestämde vi klasskompisar oss för att spara ihop pengar till, om jag minns rätt, en Finlandsresa. Vi skulle besöka de finska ungdomar som varit hos oss tidigare genom "Föreningen Norden". En del skulle bekostas av oss själva och det var till denna del vi hittade på att baka kakor och sälja på lärarrummet.
Det blev en hel del pengar och så blev det en hel del roliga kakbak.
Mitt riktiga bakintresse tog fart, hade ju lite att brås på hemifrån då mamma alltid bakat.



Nu har jag en alldeles egen assistent!
Mamma har fått tillbaka sin. Den maskinen har varit en trotjänare i 48 år och kommer förmodligen hålla 48 år till. Det är Electrolux sämsta apparat, enligt en elhandlare. Den håller nämligen i flera generationer.
Min är också en Electrolux och jag ska sköta den på bästa sätt.



På semestern blev jag med surdeg. Är förmodligen sist på den bollen men det gör mig inget.
Att få till grunden var inga problem men att baka med den kräver en teknik som jag inte övat på. Bröden har blivit bra de två gånger jag bakat med surdegen. Men själva degandet har varit svårhanterat, degigt verkligen. Kanske ska jag gå på kurs. I Slöinge finns ju ett av Sveriges bästa surdegsbageri...och de har nog kurser, mmm tål att tänkas på.



Men lavendeldrömmar är jag bra på.



Ingen surdeg här inte.
Inga konstiga tekniker heller.

1 kommentar:

Mina Gröna Tankar sa...

Grattis till assistenten!!!! Vad vacker han är!!!!