söndag 10 september 2017

Värme

Ute öser regnet ner och det är svalt och höstigt.



Men i växthuset frodas hettan.




Chiliplantorna levererar verkligen trots att jag varit ogin i min behandling.



De har för lite jord, har inte tagit mig tid att fylla på.




Näring har de fått högst sporadiskt i sommar.



Så jag är oförtjänt belönad i år.
Tackar och tar emot.


Inte så många sorter som förra året men en av dem är det hetaste heta i en kruka.


Rynkig och skrynklig är den, Carolina Reaper.
Jag kommer att smaka försiktigt på nån liten millimeter.



Vi använder de färska chilifrukterna i maten med måtta. Oftast lägger Magnus och jag på efter det att maten är lagad eftersom vare sig Fideli eller Caspian gillar hetta i maten.
 


Nu är det snart dags att slutskörda och då hänger jag upp frukterna på tork.
Sen maler vi dem och blandar sorterna till ett användbart pulver.

Inga kommentarer: