torsdag 13 oktober 2016

Utflyktskap!

När vi åkte hemåt från Helsingborg förra veckan tog Magnus kustvägen mot Mölle.
Vilken tur!


"Stanna! Här behöver jag gå in" hojtade jag.
"Näe"
"Jo, visst vill du det också mamma!" ropade jag ännu högre.
"Eh jae..."


Då gjorde han äntligen en u-sväng och körde tillbaka,
lite av en once-in-a-life-time-upplevelse.


Kullabygdens keramik har jag velat åka till sen flera år tillbaka. Då hade jag stått på Stora trädgårdsfesten på Sofiero och dragit handen över de drejade krukorna och ville sååå gärna köpa en men de var lite för dyra tyckte jag då.


Nu fyndade jag!
Halva priset på halva priset
bästa kapet!
Alla tre supersnygga för 120 riksdaler.


I de med vågig kant har jag planterat den fådda pelargonen Tomentosum
och
lilla Sensitiva.
Den är så söt så jag nästan dör lite. Vill inte bli petad på utan drar ihop sig lite blygt vid beröring.
En del säger Rör mig ej, andra Mimosa men jag tycker Sensitiva är snyggaste namnet på lilla växten.


I väggampelkrukan har en annan snygg pelargonstickling fått jord runt rötterna.
Krukan har ett hål för en krok eller spik en bit från överkanten och ett hål med en kork i nära botten.
Smart.


Vågkantiga krukorna står på loppisfyndade fat.
Rörstrand men inget serienamn.


Imorn är det fredag och lungorna börjar redan fyllas med helgfeeling.

Inga kommentarer: