måndag 12 september 2016

Jack och bönstjälken

Har närt två monster i grönsakslandet!


De började som två späda och veka små plantor. Så små att jag trodde de skulle vika ner sig och döden dö i våras.


Borde egentligen veta att de är ulvar i fårakläder då det förra året var samma visa med squashplantorna.
Då slutade det med att jag lovade att ALDRIG sätta ner ett squashfrö i jorden mer i livet.


Hade mängder av frukter stora som elefanter, i alla fall känslomässigt så stora.



Dessa "Uchiki Kuri" har nu lagt beslag på halva grönsakslandet och är på väg ner i kryddträdgården.


Några frukter ligger och sover på en bädd av grönkål.
Andra föredrar lavendeln.



Grönkålen är oskördbar. Pumpans klängklor har gripit tag i nätet jag la över kålen för att slippa fjärilslarver.
Det är nästan lite komiskt.


Vi lär äta pumpa hela vintern och jag kommer lätt kunna prova alla pumaprecept jag samlat på mig genom åren.


Dessa pumpor ska gå att lagras hyfsat länge tack och lov.


Inga kommentarer: