fredag 12 augusti 2016

Fredagsbukett 12 augusti

Andra helgen i augusti och vi är många som hoppas på att sommarvärmen ska komma tillbaka precis som den brukar nu när skolorna snart ska till att börja.


Av tandpetarsilja, irisblad, honungsfacelia, pionblad, brudslöja och smultronrevor
gör jag en obunden bukett i en vas preparerad med en bit hönsnät som stöd för blommor och blad.


Tandpetarsiljan är en nykomling i min gröna värld.
De som klarat sig kvar i rabatterna efter kaninernas grävorgier i våras är så fina.
Nästa år får de komma tillbaka.


Iris har jag egentligen aldrig varit så jublande glad över men nu har den vunnit mitt hjärta och känns helt okej
fast ska försöka minska de enorma plantorna, måste bara slipa yxan först.


Honungsfacelian är bara sååå vacker och älskad av alla humlor och bin.
Bänglig i sitt växtsätt så jag har den lite i övervägandevågskålen inför nästa års såplan.


Pionen kan jag inte leva utan, det går helt enkelt inte.

Den perenna brudslöjan är också ett måste.
Sådde frön tidigt i våras och nu kan jag njuta av det första blomsterfloret.
 
 
Smultronrevorna killar varenda granne på fötterna.
Så vanvettigt invasiv men så söt att inget skulle få mig att tycka illa om
Fröken Fragaria Vesca.


Inga kommentarer: