måndag 1 oktober 2012

Snart dags

När vi, Vresrosor, träffades igår var temat "Övervintring".
De är så att många av oss vill ha de där lite exotiska inslagen i odlingen och det är då lite stånkigt med hur vi ska klara dem under våra mörka månader.
 
Chokladblomma
 
Hibiscus coccineus
 
Under många år har jag terroriserat väninnan med frågor om hur, när och var.
Tålmodigt har hon svarat och många gånger hjälpt mig med nya, framför allt pelargoner, ersättande exemplar till de jag misslyckats med.
 
Fikon
 
Vi satt så och delgav varandra egna erfarenheter och tittade på några tips som skrivits ner i tidningar.
 
Murgrönsviol
 
Förra mörkerperioden lyckades jag ovanligt bra.
Så mitt recept är:
1. Håll koll minst en gång i veckan (gör det till en vana att snacka med blomstren)
2. Ge pyttans med vatten men oftare
3. Se till att luften cirkulerar (jag hade en kupévärmare som blåste runt den kylda luften)
4. De som bor i rumsvärmen behöver få duscha var eller varannan vecka
 
Oliv
 
Ledigheten har börjat bra, har bestämt att bara göra det jag verkligen känner för även om jag har en lååång lista på sånt som skulle vara bra om jag fick gjort.
Idag drog mamma, Bella och jag åstad till Horred och fabriksbutikerna till Ekelunds och Serholt. Mysighetsfaktor 10.
Sen efter lite eftermiddagsvila snyggade jag till i växthuset. Utanför duschregnade det.
Mysighetsfaktor 10.
 
Pelargon

2 kommentarer:

Mina Gröna Tankar sa...

Snyggt jobbat, Anna! Släng alla att-göra-listor, sådana får mig att få tokspel.

Anonym sa...

Låter verkligen myyys med en tur till Horred med mammsen. Härligt att njuta av lediga dagar. Fortsätt så. Kram från kusinen på landet♥