måndag 24 september 2012

Septemberros

Varning för frost (?!) sa min väderintresserade make igår.
Jag som är nästan ointresserad av väder drog genast öronen åt mig.
 
Det kändes för tidigt,
och det var det också
för det blev ingen frost i natt
men jag sprang ändå runt och roffade åt mig lite krukor med växter som är lite känsligare än andra.
Efter rusandet tog jag kameran och laddade på med lite bilder som jag ska njuta av i vinter
och då hittade jag dessa två:
 
 

 
 
Nu håller jag tummarna för att frosten verkligen håller sig på avstånd ett tag till och att solen ska visa sig för jag vill så innerligt få se dem slå ut innan det är dags att krypa inomhus i vinteridet.
 
Så här vacker är hon fullt utslagen.
 
 
 
Fick henne av Annette för några år sedan och om jag inte minns fel så heter hon
"Mrs Oakly Fischer".
Annette hade sett rosen i England och förälskat sig (det är det verkligen lätt att göra). Så väl hemma igen beställdes två exemplar som kom sent en höst (då var det faktiskt frost). Jag förärades med den ena plantan. Jag var osäker på om det skulle gå att plantera så sent på året men det funkade.
 
Hon är liten, kanske 35-50 cm hög och extremt späd. Varje vår är jag orolig för att hon ska ha gett upp men än så länge kommer hon.

Inga kommentarer: