söndag 19 september 2010

Tankar

Även om det var fint väder här idag så är det nu oåterkalleligt höst.
Visserligen kan det bli lite brittsommar i början av oktober
men nu är kvällarna kyliga och mörka som bara den och det är hög tid att börja använda handkräm för att slippa torrspruckna händer.



När jag var ute och röjde så funderade jag på hur jag vill att det ska se ut nästa år.
Det är hög tid för blomlökar.
Jag har pärlhyacint överallt känns det som men inte så mycket av narcisser så det ska jag försöka råda bot på i år.



En idé jag fick när barnen, Bella och jag åt lunch på Sofiero var att ändra ett "problem"land till ett medelhavsland.
Blåregnet ska få lavendelbuskar kring fötterna, det borde fungera...



Grönsakslandet ska omvandlas till kryddland.
Så får det bli när vi nu har en hund som ibland tror att hon är en grävling...
Just nu är vi lite oroliga för Bella. Hon har lite vajsing med sitt vänstra öga och det får bli ett samtal till veterinären skulle jag tro.



Överlag skulle det vara nyttigt att få ner mer kompost och struktur.
Egentligen skulle växterna behövas lyftas upp och i med massor av halvförmultnade godsaker och sedan plantera om allt igen.
Till våren ska det i vilket fall som helst bli riktigt bra gödsel. I år vart det katastrof, tror att vår gödselgubbe lurade oss rejält. Inget krut i skiten sammanfattar det hela.

Tur att det är ett tag till vår för här behövs tänkas, inspireras och planeras.


2 kommentarer:

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

På Sofiero får man massor utav idéer och inspiration.
Ha det gott
Birgitta

Marina sa...

Spännande med så många planer. Det är kul att fundera på sånt då o då.

Kram!