lördag 26 september 2015

Ute hos

Annette
del 2


I den innersta delen av trädgården står växthuset inbäddat.


Växthuset är till hälften ett likadant som Annette en gång skänkte mig
och till hälften ett egenbygge av Mattias.


Av fådda fönster och eget klurande förlängde han glashuset till dubbla storleken.
I den inre halvan är det ett riktigt tak och det lyfter hela känslan i huset.


Här inne trivs tomater, chilis, pelargoner, familj och vänner.


Växthuset är fantastiskt mjukt i sin själ
och det används hela året på ett eller annat sätt, mest till odling men även till fest.

 

I trädgården finns många träd.
En enorm järnek står nästan mitt i och varje senhöst kommer massor av fåglar och länsar trädet på de vackert röda bären. Än går det att njuta av skönheten då de börjat rodna, men snart...


Det lilla äppelträdet är vackert rufsigt kombinerat med blodtoppen. 

 

Mattias har byggt den enorma och upphöjda terrassen.
För att ta emot trädgården har Annette planterat högt och lågt i en snygg blandning.

 
 

Det som är variegerat i växtvärlden har Annette ett speciellt öga till. 
Malört, kaprifol,
tulpanträd 


och kirskål


är några som fått flytta in i detta paradis.

Undrar om hon har koll på hur många vattenkannor i metall som finns lite här och där?


När vi gick där och småpratade sa Annette:
Det här måste du ta kort på. Då ser det ut som om det är en del av min plantering.


Fast det här är en del av Lottas uppfart.
Lotta, grannen, är också trädgårdsintresserad och tillika en Vresros.


Det är viktigt att välja sina grannar.


Innan jag for iväg med "Lilla rosa" lät det som om gräset rasslade
"Vi ses snart"
och det är så sant för här,
här blir jag lugn och lycklig.

1 kommentar:

Mina Gröna Tankar sa...

Söta Anna, vad du skriver grannt om min gröna värld! Och nu är Mattias också nöjd när han fick komma med på ett hörn!!

PS.... Inte kirskål!!!! Men vad sjutton är d nu det är.... Varigerad vänderot är det kanske...får kolla upp detta när jag kommit hem från underbara Österlen!