tisdag 29 september 2015

Känn doften

Efter svampletarpromenaden i morse greppade jag skördekorgen och saxen.
Lavendel!


Massor av blommor på plantorna som jag köpte i maj på "tilbud" på Netto
och som jag glömde att plantera i tid och som jag inte trodde skulle ta sig.
Bevisligen ska jag inte tro så mycket...


Har snålat med de torkade lavendelblommorna som skördades för två år sedan men i kväll kan jag baka lite kex kryddade med denna underbara smaksättare.


Annars är lavendelbakfavoriten drömmar.
Lavendeldrömmar bakade på vintern ger livshopp och kastar mig tillbaka till sommaren när jag som mest behöver det.
Att överleva februari är svårt men Lavendula angustifolia gör det lite lättare.


På tal om att förenkla livet fick citronträdet bada bubbelbad i eftermiddags.
I 1½ timme hängde det uppochned från en stege med blad och grenar under vatten preparerat med såpa och rödsprit.
Sköldlössen måste bort!

1 kommentar:

Mina Gröna Tankar sa...

Bubbelbad som brukar vara så härligt. Kan undra om citronen upplevde detsamma.....