måndag 10 augusti 2015

Veckans goding

Syrenbuddlejan


Fjärilsbusken nummer ett är väl kanske denna lila karamell.
I år är det ett fjärilsfattigt år men bina och humlor dansar gärna omkring på de ljust lila kolvarna.


Vi fick denna av Magnus ena kusin och hennes man förra året. De hade köpt den på Arnholt, ön mitt emellan Sverige och Danmark rakt väster ut från Varberg. En kvinna där hade en stor farm där hon födde upp buddlejor.


Den var knappt en meter hög då men nu är den gott och väl två meter.
Beskar den inte i vintras, för det har jag mycket dålig erfarenhet av. Min förra i trädgården på Slätten strök nästan med då jag beskar den en senvinter och sen fick jag jobba med att få den till att ta sig någorlunda.


Ska läsa på mycket innan jag sätter sekatören i denna skönhet för att vara så säker jag kan.


Inte nog med att hon är överjordiskt vacker utan hon doftar makalöst gott också. En svårdefinierad arom som liknar något annat men ändå inte och jag kan liksom inte komma på vad det är.


Blir nästan lite snurrig, blomdoftsberusad, och vill stå kvar länge med näsan mot en blomkolv.


2 kommentarer:

Petras- Enjoy Life Every Day sa...

Kan tänka mig att det doftar underbart gott. Synd det inte finns doftblogg;-)
Nu är det dags för mig att fånga dagen. Ha en fin onsdag. Kusinkram!

Unknown sa...

Min har massor av fjärilar. Underbar växt!