måndag 20 juli 2015

Veckans goding

Lavendel


Några av mina absoluta favoriter i trädgården är lavendelplantorna.
Kan nog inte få för många.


Ljust lila, mörkt lila, vita, stora, små 
och en med "öron" på.


Köpte 18 stycken små bäbisplantor tidigt i våras för tanken var att göra en häck utmed gången ner till växthuset. Gången har inte varit prioriterad så jag har placerat ut dem på andra ställen i trädgården för att de inte skulle gå förlorade.


Nu ska jag skynda mig att skörda för att torka och spara.


Lägger inga doftkuddar i linneskåpet men jag bakar gärna drömmar med blommor i. Det doftar underbart när de gräddas.


Nån gång i livet vill jag resa till Provence och se de blommande lavendelfälten. Kan tänka mig att det är en av de vackraste av syner som finns.

1 kommentar:

Petras- Enjoy Life Every Day sa...

Lavendeldrömmar där sa du något. Det skall jag med baka. Det får bli på semestern. Underbar doft i köket blir det! Det där med lavendelhäck lät ju Provenceigt bara det. Men håller med om att fält med lavendel nog är en fröjd för ögat.
När jag, Patrik och Lotta var i Tjeckien för många år sedan såg vi solrosfält. Vackert som bara den.
Ha en fin tisdag. Kusinkram.