onsdag 15 juli 2015

Solanum lycopersicum

Det är snart dags att börja plocka
godingarna som sprider lycka ut i blodet.


Visserligen är det mest lykopen i de röda men här odlas orange, gul, bruna och svarta också.


Det mest anmärkningsvärda med detta karoten är att det blir lättare för kroppen att tillgodogöra sig det när man värmt upp tomaterna till skillnad från många andra nyttigheter som finns i frukt och grönsaker.


Fast äta en solvarm tomat plockad direkt från plantan är ändå bäst smakmässigt tycker jag.
Proppar hellre i mig fler i så fall.
"Problem" är till för att lösas...


Mötte en man i lördags som gärna ville smaka mina kärleksfullt odlade tomater. Näe tänk inte i några kinky banor, allt var seriöst inriktat. Så jag hoppas kunna ge honom ett prov nu på lördag då vi förmodligen träffas igen.


Tycker det är viktigt att dela med sig av lyckan.
Delad är ju som bekant dubbel.

1 kommentar:

Petras- Enjoy Life Every Day sa...

Doften av solvarma tomater, de e finnt de!
Vad många olika du har.
Idag skall jag göra en liten röj i mitt växthus.
Binda upp, ge näring och lite extra kärlek.
Ha en fin fredag och en skön helg.
Kram från kusinen som vill ha semester!