måndag 15 juni 2015

Veckans goding

Som ballerinor svävar aklejorna i trädgården lite varstans nu.


De får växa var de vill. Skulle aldrig få för mig att med flit rensa bort en sån här goding.
Då flyttar jag hellre en liten frösådd och det är ju bäst att flytta dem som små då deras pålrot gör det lite krångligt med flytt om de är stora.


Inte heller frökapslarna brukar jag klippa förrän de gjort sitt.
Då kan det dyka upp nya färger och utseenden eftersom de gärna korsar sig med varandra.


Denna "Nora Barlow" hoppas jag däremot att jag ska kunna få fler lika underbart vackra av plantor av.


Hon ser ut som en dansös med massor av kjolar som dansar lätt i vinden.


Vacker från alla håll.


Nu hoppas jag på att en sort som jag fått av min ena moster ska ha klarat flytten och att den inte ska ha ändrat färg, dvs att jag fått med mig en fröplanta som korsat sig.
Den heter Magpie" och är verkligen en favorit bland favoriterna. Svart och vit med så snygg blomma.

Blå och vit, en snygg korsning så där hepp liksom. 
Man kan ju inte annat än älska fröken Akvileja.


Älvahandske kan hon också kallas. Ett namn som passar denna ljuva lilla varelse.


1 kommentar:

Petras - Enjoy life every day sa...

Vilka underbara bilder! Jag är också väldigt förtjust i just aklejor. Har massor. En blå "kjol" blommar just nu i landet vid köksfönstret.
Vilka generösa mostrar vi har du och jag som delar med sig av sina blommor!
Jag får visa lite bilder på mina aklejor på bloggen nån dag. Kram och ha en fin tisdag.