tisdag 9 juni 2015

Landet ligger 1

Skuggan
är en av planteringarna i trädgården. Jo, jag namnger dem alla dels för att jag tycker det blir personligare så och dels för att det blir enklare när jag ritar mina kartor.


Skuggan är den enda av rabatterna som ligger i "mörker" hela dagen, om vi bortser från tiiidig morgon då några solstrimmor kan leta sig dit. I förra trädgården hade vi mer skugga så växter fanns det verkligen gott om när jag anlade denna rabatt för knappt ett år sedan.


45 olika sorter planterade jag under några av fjol sommars varmaste dagar. Det var riktigt skönt att ha en ursäkt att få jobba just där då. Av alla 45 vet jag att 43 klarat sig. Det är blåsippan som inte visat sig. Hon var ganska klen även på Slätten så jag kan förstå att det blev en för stor påfrestning att först stå i kruka flera veckor och sedan möta ny jord här i Skrea. Ett litet gräs som jag inte vet namnet på har också gått hädan, för mörkt tror jag.


Ingen av växterna är nyköpta. De flesta är delade gamla godingar från förra trädgården och så är ganska många gåvor från svärmor. Fick massor av olika sorters vitsippor och även ett trilliumbestånd i inflyttningspresent. Just trillium försökte jag med flera gånger på förra stället men där var jorden för lätt och sandig men här går det bra. Nu är de överblommade men oj så vackra de var för bara nån vecka sedan.


Tänkte till lite när jag anlade rabatten. Så där så att det alltid ska vara något som blommar, att det ska vara snygga färgkombinationer, att det ska vara olika höjd och olika strukturer.


Tanken är att jag ska låta bli att flytta runt på växterna. Hade en fäbless för detta innan. Som det känns nu är det än så länge inget som behöver ändras.


Några sötnosar får man verkligen går nära för att se skönheten av. 
Kobrakallans blommor gömmer sig i bladverket. Den blir lite mer iögonfallande när fröklubban bildats. Då lyser det orangerött lång väg.


Parasollbladets stam är verkligen tjusig, snyggare än bladen kanske...


Sniglarna håller gärna till här. De fullkomligen älskar funkian "Red Baron". Än så länge står jag ut med att klippa slemdjuren på mitten men jag får se hur länge den röde baronen får bo kvar. Eventuellt provar jag att sätta honom i en snygg kruka istället.


Tänk om man kunde dressera sniglarna så de åt kirskål istället. Det vore nått.

1 kommentar:

Mina Gröna Tankar sa...

Nä, jag tror ju inte heller att du kommer att flytta runt några växter.....ever.....not.