tisdag 20 januari 2015

Orangeri eller uterum?

Blev med orangeri i och med att vi flyttade hit.
Något jag önskat länge.
Vi pratade löst om ett glasat uterum när vi bodde i förra huset men det kändes inte rätt alls med tanke på den lilla trädgården.


Så här första vintern, som i och för sig mer varit som höst än så länge, ser jag som ett test.
Tanken med orangeriet är att väderkänsliga sötnosar ska övervintras här. Om vi bortser från köldknäppen på juldagen så funkar det finfint. Än så länge klarar sig oliver, rosmarin och några krukade kryddor.
Pelargoner och citron bor lite varmare i garaget.


Till hjälp har jag en fläkt och två värmare.
Fläkten som vispar runt luften får gå på då väderprognosen visar på frostrisk. Då täcker jag växterna med lakan och med odlingsväv.
Värmarna har vi bara på då vi tänker fika eller sitta och mysa rent allmänt bland det gröna.


Cyklamen och penséer trivs verkligen. Aldrig har jag varit med om så långa blomning, tre månader är de uppe i nu.


Vi ska nog komma bra överens, orangeriet och jag.

1 kommentar:

Petra sa...

Uterum eller Orangeri är underbart att ha. Dels förlänger det säsongen för utesittandet och blommor och växter lever liksom ett annorlunda liv i uterummet. Vi har ju kanske inte ett tillräckligt isolerat uterum för att förvara växter när det blir under några minus. Men runt nollan funkar det!
Kram kram från kusinen på landet!