måndag 1 december 2014

Mjöligt

Så blev det äntligen dags för bakkurs.
Min förhoppning var att få kläm på hanteringen av surdeg och hur man går tillväga med en lööös deg.
Iväg drog jag med förkläde, presentkort och plånbok.


Först fick vi vara med om att degen sattes där fördeg (polish) fick gå ihop med massor av mjöl, vatten, salt och litelite jäst.
Under tiden som degen vilade fikade vi 12 baklystna och Sara berättade om allt från hur hon började sitt företag till vad som är bra och viktigt när man bakar.

Mätta av frallor och bullar lärde vi oss att snitta bröd, teknik som måste övas på. Supervass snittkniv ska hanteras bestämt men varsamt.


Så var det dags att träna bakteknik och så visade Sara oss surdegsdegen hon trixade med vid fikan. Den var lösare än lös, på gränsen, men med mycket mjöl på bordet formade hon en bulle som hon la i en rejält mjölad jässkål.

Japp, då var de knepen uppfattade. Första knepet var att degen skulle vila länge i en oljad låda och degtemperaturen ska vara minst 24 grader.
Tror att tålamod och övning är den största ingrediensen...

Så var tre timmar till ända och vi fick ta med oss våra snittade limpor och baguetter, varsin plastsäck med degen vi övade att forma till bullar och avlånga bröd, en påse med surdeg
och
allt bröd som var överblivet i butiken!!!
Jösses i lunden.

Sen köpte jag en jäskorg, baksten och två snittknivar.
I huvudet gick det runt och leendet ville inte ge sig
LYCKLIG!


Igår provade jag på att baka frallor och pizza av den "fådda" degen.
Nu vet jag att tålamod och övning är A och O och envishet är ett bra personlighetsdrag.
Mina frallor blev pyttesmå, men ätbara och goda.
Snittkniven är sketvass och man ska inte ha tummen i vägen.
Pizzan blev supertunn men att nått så tunt kan vara så segt är mig en gåta.

På det igen!
Aldrig ge upp!
Kan andra så kan jag!
Pepp pepp pepp!
Älskar att baka så skam den som ger sig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur orkar du med allt?

Petra sa...

Det är verkligen en konst det där med att baka och göra rätt! Vilken annorlunda lördag och tänk vilken häftig grej, att få se och lära sig av knepen från yrkesfolk.
Det vattnas i munnen på mig när jag tänker på alla godsaker på Solhaga!
Vilken bra present du fick!
Kram kram