måndag 17 november 2014

Raindrops keep falling on my head

Rugguggleväder, fukt och kyla som kryper in överallt.
Igår eldade jag brasa, från kvart i tre till halv elva, som en galen pyroman.
Jösses så härlig känsla det blir i huset. Det tar visserligen tid då kaminen står i källaren men efter några timmar är det liksom mjukt överallt och det doftar mys.


Av mamma och pappa fick jag lite eldningstips så snart är jag nog "hemma" i att dra igång braseriet.
Som det är nu så huffar och puffar det och ryker in.
Skorstensröret är ebarmligt långt och draget dröjer lite för länge. Spjäll, luckor och fönster ska ställas in optimalt.


Japp det ska böjas i tid det som krokigt ska bli...


Nu drömmer jag om en vedspis i köket och kanske en modern kakelugn i matrummet eller vardagsrummet.

2 kommentarer:

Mina Gröna Tankar sa...

Brandmästar'n är alldeles nervös över din eldning.... Ta det lugnt hälsar han!!!

Petra sa...

Du kanske kan gå en kurs hos din morbror Sven. Den mannen kan elda han. En gång skulle han elda hos farmor, som var bortrest. När hon kom hem hängde stearinljusen i hennes lampkrona som polkagriskäppar. Så varmt hade det varit när min pappa Sven skött värmehanteringen! Kram på dig.