torsdag 20 november 2014

Gottis

Riktigt goda blev dessa "pepparkaksbollar".


Såg receptet på Linnéas skafferi 
och tyckte att de verkade smarriga.


Nu ändrade jag lite i receptet för jag kände inte för att köpa en gigantiskt stor burk med kokosolja. Jag tog solrosolja istället och vad gäller vattnet fick jag ta mer än ett par droppar och så gjorde jag halv sats på prov.
Så här gjorde jag:
100 g mandel
100 g dadlar utan kärnor
1 tsk solrosolja
1-1½ tsk vatten
 1/2 msk kanel
3/4 tsk ingefära
1/2 tsk nejlika
Mixade först mandel och dadlar, i med kryddor och kör lite till, sen i med olja och kör och späd med vatten tills det blir en ganska torr massa men som ändå håller ihop till att göra små bollar.


Kommer verkligen att göra dem fler gånger.
Riktigt goda tyckte Caspian som vill norpa en genast.


Artikel i GP idag.
Tröttheten drabbar var och varannan.
Receptet var suga åt sig dagsljus, motionera, skratta, pyssla och mysa.

Inga kommentarer: