onsdag 22 oktober 2014

Löv

Bladformer får gärna vara spännande tycker jag.

Älskar verkligen fikonbladet.
Så snyggt.


Detta lilla träd står i kruka så varje vinter får det komma in och övervintras svalt.
Varje vår är det en olidlig väntan och undran.
Har fikonet klarat sig?
Drömmen är att plantera en tålig sort på en skyddad plats i trädgården.
Tänk att skörda egna frukter!

Ginkon, min skyddsling.
Har fått flytta runt den hel del men nu har den fått sin slutgiltiga plats.
Skyddat, varmt och väldränerat. Precis bredvid trappen upp till "fin"-ingången.


Bladet är väl egentligen ett barr har jag för mig...
attans vackert är det i vilket fall som helst.
Gör sig pressat och lagt på nån liten byrå bara som prydnad.


Den japanska lönnens bladverk är bara sååå tjusigt.
Rött för att sedan bli ännu rödare som en rubin i trädgården.

Detta lilla lilla träd står kvar i gamla hemmets have och jag hoppas att de nya ägarna uppskattar skönheten lika mycket som vi gjorde.


Det får bli minst en speciallönn i vår. Det finns en hel del att välja mellan så det blir till att grotta ner sig i vinter för att kunna göra sansade val. Det föreligger risk annars att det blir hjärtat och magkänslan som får styra. Fast det brukar bli bra det också.

1 kommentar:

Mina Gröna Tankar sa...

Hjärta och mage SKA styra i trädgården! Det är alldeles alldeles nödvändigt!