onsdag 17 september 2014

Lökigt

Näe inte alls...
men det börjar bli dags att tänka på vårens blomsterprakt.
Har ingen aning om vad som redan finns i trädgården vad gäller vårlökar men det är nog inte så överdrivet mycket.


Lite pärlhyacinter har jag sett blad av och har för mig att det växer påskliljor under körsbärsträdet.
Det jag däremot vet är att både kaninerna och jag älskar denna "have".
De har bestämt sig för att hjälpa mig med grävningen. Tyvärr kommer de sent på att gropa till rabatterna precis där jag redan planterat.
"Sicka ena rackare"

Ena grannen springjagar sötnosarna i en förhoppning om att de ska låta bli planteringarna. Skuttdjuren fnissar nog mest åt den flämtande gubben skulle jag tro.
Rådjur har jag vare sig sett live eller ens spåren av här men en annan granne upplyste mig lite flinigt att hans fru minsann sett några bambis stå och äta frukost under brunnsäppelträdet (bättre frukostservering kan de inte få).


Nu är det så ställt att jag gillar djur, i stort sett alla
...eh, den lurviga gigantiska åttabeningen som härjar runt i källaren och skrämmer barn ingår inte i begreppet "alla".

Brukar kunna samsas med de flesta arter faktiskt och känner än så länge att kaniner och rådjur är ok. Men det kräver en viss planering i val av lökar, kan inte köpa allt som är vackert.

Tulpaner går bort!
Fasen!
Älskar tulpaner ju!


Fast
Har bara provat en gång tidigare att plantera i kärl, det blev så där, men i år kanske jag petar ner tulips i zinkhinkar och ställer på terrassen för att till våren kunna flytta runt dem till små trevliga arrangemang.
Yes, lite Claus Dalby - light.

Sen hoppas jag på att få ner vitlök i år och den äter vare sig kaniner eller rådjur.

Inga kommentarer: