torsdag 10 april 2014

Berörd

Under min uppväxt fick jag följa med mina föräldrar på än det ena än det andra.
Det var konstrundor, föreläsningar, konserter, utställningar, skapar kurser med mera.
Kultur har alltid varit viktigt och jag har många starka upplevelser från dessa tidiga möten.
Kommer bland annat ihåg första gången jag såg Alberto Giacomettis skulpturer, verk av Pablo Picasso och Edvard Munchs tavlor på Louisiana. Det var i början av 70-talet.


Mamma och pappa skolade mig i en öppenhet och respekt för konstnärsskap och skaparlust.
De visade mig på bredden i kulturen och jösses vad jag är glad för det.
 

Igår var jag med om en ny stark och otroligt befriande upplevelse som alltid kommer att finnas med mig.
Per Störby Jutbring höll en intim konsert på Kulturskolan. Han visade oss som var där guldkornen i sin förmåga att totalimprovisera vid flygeln. Hans musik blev en fysisk mental beröring.


En av våra lärare känner Per mycket väl och hade bett honom komma och föreläsa för elever på skolan. Efter det fick vi andra intresserade komma och lyssna till hans musik. Eftersom Per är från Falkenberg var det många av hans nära som ville höra honom spela och andan var mjuk och familjär.
Himmel vilken kväll!

Inga kommentarer: