lördag 8 februari 2014

Bak

Har bakat favoritbrödet.


Ända sedan jag var 16 år och sommarjobbade i bageri har jag älskat pomeranslimpa.
I höstas hittade jag det perfektaste receptet i tidningen "Baka" 6/2013.
 
3 pomeransskal torkade
500 g vatten 37 grader (ca 5 dl)
50 g jäst
960 g rågsikt (ca 16 dl)
 140 g brödsirap (ca 1 dl)
3 g kardemumma stött (ca 1 tsk)
3 g fänkålsfrön stött (ca 1 tsk)
3 g anisfrön stött (ca 1 tsk)
20 g salt (ca 1 msk)
1 ägg till pensling
Lägg pomeransskalen i en kastrull och täck med vatten. Låt koka i 15 min. Ta upp skalen och skär bort det vita från skalen. Strimla och hacka skalen så fint du kan och ställ åt sidan,
Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt rågsikt, sirap och alla kryddor utom saltet och låt maskinen arbeta degen i ca 10 min. Tillsätt saltet och låt arbeta i ytterligare 5 min.
Låt degen jäsa ca 1 tim.
Sätt in en baksten eller en plåt i nedre delen av ugnen och sätt den på250 grader.
Ta upp degen på bakbordet och forma den till två runda bröd och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa i 40 min.
För över bröden på bakstenen eller den varma plåten och pensla med ett uppvispat ägg och ställ in bröden i ugnen.  Häll lite vatten på bottnen av ugnen.(Jag sätter in en liten långpanna med vatten på ugnsbottnen). Sänk värmen till 225 grader baka i ca 30 min. Låt svalna på galler.

Första gången jag bakade efter detta receptet trodde jag att det var för mycket mjöl men det är det inte.
Viktigt är att väga ingredienserna.


Det är kardemumma i och mina fina gröna kardemummakapslar bor i den sötaste lilla burken, fådda av Vresros-Kerstin.


Doften som sprids i huset är bland den bästa som finns.


Det får bli två bröd imorgon också.
De går snabbt åt då hela familjen gärna äter mackor av brödet.

Inga kommentarer: