måndag 2 december 2013

Team Törngren

Vad har vi här ?



Jo, ett av snickaren borrat mushål visade det sig i morse.
Maken såg en brun mus med liten svans och öronen på spänd ute i hallen.

Musen tog sin tillflykt till "datarummet" och gubben gillrade lånad fälla.
Men musen hade klyftigt nog struntat i osten. Levande möss är ok. Möss i fällor är äckliga om nån skulle fråga mig.

Ikväll ryckte vi modiga, adrenalinkickade djurälskare ut för att fånga lilla skogsmusen.
"Jag vill ta den levande deklarerade Fideli!"
Eftersom hon är lugn som en filbunke var det hon som fick styra.



Jo då, efter lite letande hittade jag den i kudd- och filtkorgen. Jakt följde och till slut kunde jag slänga en plastbunke över den och sen trixade vi och fixade med papper, vanskligt lyft och lock. På med ytterkläder och ut i skogen tågade vi.
Caspian hade den stora äran med att befria den. Det var nervigt för en liten skogsmus kan lätt få skräckslag och dö men vår var tuff och pep iväg som ett skott.

För den icke musrädde går det att klicka på youtubelänken här.

När vi kom hem spikade jag fast en liten brädlapp över hålet i hallgarderoben.

1 kommentar:

Petra sa...

Vilken söt liten mus, kollade genast in klippet på You Tube.
Härligt med djurvänner!
Snyggt jobbat Anna och kusinbarn.
Kram på er alla♥
/ Petra