tisdag 17 september 2013

Samlare

Nu är det hög tid att hösta och samla frön.
I år tar jag lite av både perenner och anueller.
 
 
 
 Vit agapanthus ska skattas på frön. Vill gärna ha fler men jag vet att det tar tid innan en egensådd telning blommar. En blå som jag sådde för tre eller fyra år sedan blommade i år. Pytteliten med bara en bladrosett och så en lång stängel med en blå blomma. Lycka!
 
 
 
Paradisblomstret tar också lång tid på sig. Nästa år ska jag peta ner fröna en månad tidigare än i år. Ska även prova att så nu i höst så att de förhoppningvis kan få en naturlig köldperiod. Nästa år ska jag tänka på att så ännu fler frön också för de är verkligen vackra.

 
 
Har verkligen tjatat om att jag ääälskar denna ringblomma "Peach sherbet". Så otroligt vacker så den ska få bre ut sig lite här och där i nästa års planteringar. Här ska samlas och så ska även dessa få komma ner i jorden senare i höst.

 
 
Hibiskusen "Simply love" är en blomma "to die for" och ett måste i växthuset. Den passar så bra ihop med färgerna där. Otroligt tacksam som repar sig gång efter gång när jag glömt att vattna tillräckligt.

 
 
Perennen temynta brukar sprida sig bra själv men jag vill testa mest bara för skojs skull. Hoppas att den inte hunnit släppa alla frön.

 
 
Vallmon samlar jag inte frön av men väl kapslarna. Trädgården brukar vara full av papaver utan att jag behöver hjälpa till. Kapslarna brukar jag ha lite som ögonfröjd på ett fat eller så.


1 kommentar:

Petra sa...

Vallmon är ju nästan vackrast utblommad. Jag måste oxå samla frön någon dag. Jag har samlat akleja, ballongblomma och Bosnientagetes. Skall ta en sväng någon eftermiddag med min lilla korg och samla och lägga på tork. Får du för många av något frö så kan du ju tänka på mig:-)
Vill du ha ballongblommefrön av mig?
Kram kusinen på landet♡