fredag 7 juni 2013

Fredagsbukett 6

Fredag igen (fast det känns som lördag eller nått sånt).
Jösses vad härligt det är att vara ledig och bara kunna lufsa runt och landa i sommaren. Lite overkligt och underbart dagvilt. Tänk vad en semesterdag kan betyda.
 
 
 
Idag blev baksidan av trädgården helt Bellasäkrad. Magnus har fixat staket och grindar så nu kan vi ha öppet alla dörrar, utom skjutdörren mot framsidan, och skruttrymmarhunden kan inte ta sig ut. Hon har lyckats klämma sig igenom en ruta i armeringsmattan så grindarnas nedersta rutor blev minimerade idag. Roligt är att vi har handsmidda gångjärn och fjäderlåsanordningar. Loricks smedja i Vessigebro har tillverkat dem.
 
 
 
I dagens bukett finns en hel del blommor och blad.
Lupin, stor ormrot, morfarros, förgätmigej, brunnäva i en ljusblå nyans, akleja, blåsvingelvippor, bambu och funkiablad.
Min tanke var att utgå från lupinen och ormroten och ta upp komplementfärgerna. Helt hundraprocentigt blev det inte men nästan och jag är nöjd
 
 
 
Måste berätta om en höjdpunkt från igår, en händelse som jag kan sträcka mig åt i ett tag i alla fall.
Jag "bjöd in" Magnus på en joggingrunda igår eftermiddags. Det kan låta löjligt, men då ska ni veta att jag har sedan gymnasieåren fasat åt att springa ihop med någon annan så det här är stort för mig.
Det som gör happeningen ännu mer kul är att jag sprang både längre och snabbare än nånsin. Först fick jag bestämma farten men efter en tredjedel tog maken kommandot och jag orkade hänga på till det var ca 900 m kvar. Magnus var mäkta imponerad och jag var/är jätteglad.
 
"Nu är det gott att leva på en sommardag.
Här står Adam och Eva, här står du och jag..."
Olle Adolphson "Nu är det gott att leva"


Inga kommentarer: