torsdag 2 maj 2013

Pang!

Det skjuter och knakar överallt.
 
Rabarberna är sprickfärdiga men det dröjer än innan det går att skörda.
Har oxalsyrefattiga och de är lite senare än gamla vanliga.
Hade desserttema rabarber på Valborg. En rabarberkompott med vanilj och kardemumma creme fraiche, en mandeltartelette med vaniljkräm och smörstekta rabarber och så hemgjord rabarberglass.
Tre små desserter. Som sagt kallskänka var ett yrke jag funderade på när jag var yngre.
 
 
 
De svarta vinbären börjar vakna och doftar underbart när man stryker över bladen.
Den här plantan har fått flytta in i grönsakslandet igen efter några år på den näringsfattiga ängen.
Hoppas flytten gör susen så det blir rejält med bär (kanske inte i år dock).
 
 
 
Nässlorna smyger fram och jag längtar efter att kunna koka lite soppa.
Var rädd att min "odling" skulle ha gått förlorad nu när Magnus grävt bort häcken.
Men nässlor blir man inte av med så lätt!
 
 
 
I parken fylldes fontänen med vatten i morse. Rengöringsprogrammet var på schemat
 och nu kommer magnoliorna snart också!
Fast här syns knopparna på den gigantiska kastanjen utanför mitt fönster.
 


1 kommentar:

Lyckans lilla hus sa...

Vår bästa tid är nu, lalala lala..:). Det är nya upptäckter varje dag, och nu gäller det nog att hänga med, det är sprickfärdigt överallt! Ha det gott. Kram Marie