fredag 12 april 2013

Träning & välmående 5

Nygamla grepp
 
För "1000" år sedan joggade/löpte jag ett par tre gånger i veckan. Slutade när det började göra ont i kroppen och fick senare höra av en läkare att löpning inte riktigt passade ihop med mig och min värk.
 
I nutid började jag fundera på om inte lite lätt springande skulle funka i alla fall. Nu med alla nya sorters skor som kan dämpa stötar och passa in fötterna bättre än i dåtiden.
 
 
 
Så efter moget (nåja) övervägande handlades det springskor till mig (en historia i sig, alltså själva inköpet, som kunde gått illa men som slutade lyckligt).
Sen blev det till att vänta för gubben snö släppte ner en hög vitt marktäcke igen. Men så i lördags hade vi; skorna, Bella och jag, premiär.
 
FATTA VAD UNDERBART DET VAR!
 
 
 
Nu siktar jag inte på att bli en ny Evy Palm direkt. Näe, lägre ställda mål gäller för mig. En runda på 3 km en gång i veckan som komplement till den andra träningen, i alla fall så här intitellt.
 
Största problemet på premiärrundan var hunden!
Bella ville inte och sprang högst motvilligt. Jag fick nästan kramp i vänster armen för den hade jag bakåt hela tiden.
 


2 kommentarer:

Marina sa...

Men Bella då, springa som är så kul!

Jag har sprungit i tre år nu, tror jag. Sedan jag hade mitt senaste ryggskott. Kiropraktorn sa att jag behöver ha rejäl genomkörning av blod i muskulaturen och han tyckte det skulle vara bra om jag tex kunde springa lite. Jag har ött för att få ont i knäna (spelat fotboll förr) och började därför mycket nätt. Det har tagit lång tid att komma till 5 km och jag kan fortfarande inte springa för ofta. Det blir inte mer än två gånger i veckan. Jag blandar min träning väl för jag har en känslig kropp som lätt blir överansträngd. Knäna klarar sig bra. Ryggen har varit bättre än på mycket länge, så jag fortsätter springa. Det går inte jättefort men jag har sprungit en mil en gång och 6-7 km då och då men det blir oftast runt 5 km. PAssar mig bäst tidsmässigt. Jag är inte så snabb.
Hoppas du klarar att springa lite då och då.

Kramar

Petra sa...

Springskorna ser sköna ut! Jag har inte så snabba skor;-) men gåskor har jag. De snabba promenaderna går ju så mycket lättare med bra gåskor! Har travat runt i rejäla kängor på de halkiga vägarna i vinter=tungt och jobbigt. Eftersom jag måste vara extra rädd om ryggen ett tag till så har jag tyckt lite mer illa om halkan i år än annars. Första promenaden för säsongen i mina Easy Tones slutade i katastrof. SKOVSKAV! Men nu är det ok igen. Konstigt, det var ju inte nya skor bara ny säsong:-s Men imorgon blir det ett nytt försök. Vi besökte din stad idag. Är alltför sällan i Falkenberg. Där finns ju en hel del små mysiga butiker och det smått fantastiska Stålboms. Ha en fin fortsättning på helgen nu. Kusinkramar från Petra.