torsdag 18 april 2013

Jobbfönstret på glänt

 
 
 
Efter regn kommer sol!
Nu tror jag att man kan höra hur det växer. Fukt, värme och växtlighetens startläge
ja, då blir det sprängkraft.
 
 
 
Igår sprang jag fram och tillbaka mellan förrådet, växthuset och tvättstugan.
UT MED ALLA LJUSTÖRSTARE!
Tomaterna måste kylas ner för att dämpas lite. Nu är de nästan obehagligt stora, lite för tidigt.
För att inte chocka växterna brukar jag ha lite fiberduk på de första dagarna.
 
 
 
Nu är det bråda tider verkligen och jag förstår inte hur tiden ska räcka till.
Att gå till jobbet känns nästan onödigt. Näe, missförstå mig rätt.
 
 
 
Är det någon "out there" som har ett knep för att bli av med sköldlöss?
Fick in det när sommarlovet för Myrsine var slut. Mammamyrten blev smittat och några orkidéer likaså. Myrsinen gick inte att få nån ordning på så den fick jag slänga. Myrten har jag doppat i "döda-djur-medel" men de små rackarna verkar inte förstå att de ska döden dö. Orkidéerna synas varje dag och plockas likt små apor.
 
Tur att det finns de som uppför sig bättre.
Den ena pelargonen från grekland blommar och är bara så vacker när den lagt sin undersköna blomma på fönsterbrädan.
 
 
 
Till helgen blir det till att ta itu med en hel del vinterskräp.
 


Inga kommentarer: