lördag 9 februari 2013

Besöka

Att få möjlighet att titta runt, insupa stämning och smittas av andras idéer
det är grejer det.
Att öppna sinnena och bara ta in utan att värdera gillar jag.
 
Första gången jag var i Rolf och Gunilla Bengtssons trädgård i Rögle (2007) var ett besök jag sparat i hjärtat.
När Annette och jag gick in i deras växthus kom den där omfamnande sköna känslan.
Levande ljus lite här och där bland pelargonkrukor och basilikaodlingar.
Enkelt och sinnligt.
 
 
 
Andra tillfället i Ulla Molins "gamla" trädgård var en varm dag.
De nya ägarna hade byggt ett växthus med lite annorlunda design som bryter av mot övriga trädgården på ett häftigt sätt.
Tufft och modigt.
 
 
 
Favoritparken i Sofiero förändrade Caspians och mitt inspirationsrum för något år sedan.
Vilken tur att jag har bilderna kvar.
Majas trädgård har betytt mycket för oss båda.
 
 

 
 
Vinhuset på Sofiero står grundat.
Det känns nästan som om vinstockarna bär konstruktionen på sina vackra knotiga stockar.
Stort, enormt och historiskt.
 
 
 
En idé jag ska försöka mig på i år är att slänga ut vallmofrön på golvet i mitt växthus.
Varför då?
Jo, det kan bli så supervackert,
så vackert som jag såg i det lilla glashuset i Skogvaktarbostället.
Där hade vallmon sått sig själv.
Vidunderligt!
 


1 kommentar:

Marina sa...

Det är härligt att besöka ställen man blir inspirerad av.
Sofiero och Majas trädgård gillar jag också mycket.

Kram