onsdag 2 januari 2013

Efterrättsrecept

 
 
4-6 portioner
 
5-6 fasta små päron till varje lag
 
Lingonpäron:
2 dl strösocker
3 dl vatten
4 dl lingon (färska eller frysta som tinat)
ev saften av en citron
 
Blåbärspäron:
1 dl strösocker
3 dl vatten
3 dl blåbär (färska eller frysta som tinat)
ev saften av en citron
 
Ingefärs- och vaniljpäron:
5 dl vatten
2 dl strösocker
ca 3 cm färsk ingefära som rivs
skal från 1 citron
½ uppslitsad vaniljstång
1 kanelstång
 
 
Gör lagen och låt sjuda i 5 min.
(Gjorde alla tre i omgångar)
Skala päronen men behåll skaftet. Skär av lite i botten så att päronen kan stå.
Lägg i päronen. Sjud under lock i 10-30 min beroende på hur mjuka och stora päronen är.
Ta upp päronen när de är lagom mjuka och lägg dem i en bunke för att svalna. Eller i glasburkar om de ska sparas och ätas senare.
(Jag kokade mina tidigt på morgonen innan de skulle serveras och så fick de svalna i lagen)
Servera grädde (om man nu gillar detta), hackade rostade nötter eller knäckflarn till.
 
Lagen som blev kvar när vi ätit päronen kokade jag ner och ska ha som efterrättssylt till vaniljglass.
Mina småländska gener gör sig påminda lite då och då...

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilka fina päron, ser smaskiga ut. Jag har aldrig testat att göra såna, men nu kanske! Hoppas du hade en fin nyårsaftom och att förkylningen har gett med sig nu.
Ha det fint. Kram från kusinen på landet!