måndag 10 december 2012

Massa massa

Ta ett gott tips från mig:
Gör din egen mandelmassa!
Så gott och hur enkelt som helst.
 
I lördags fick jag vevhjälp av sonen så det gick som smort.
 
 
 
Så här gör du:
Skålla 200 g sötmandel ihop med
1½ st bittermandel (för att lyfta smaken lite)
När du tagit bort det bruna mandelskinnet låter du dem lufttorka lite.
Mal dem, jag använder en gammal hederlig handkraftsmal bra med lite vardagsträning av biceps,
och blanda noga med 200 g florsocker.
Rör ner hälften av ett äggs vita och späd på med resten efter lite ihopmosande.
Om det fortfarande är trögt och torrt droppa i lite kallt vatten.
 
Nu är det klart och det är bara att använda den goda massan.
Jag bakade bullar och fyllde med
mandelmassa blandat med smör, rivet apelsinskal och lite pressad apelsin.
 
 
 
Hälften av mandelmassan ligger inplastad i skafferiet nu, i alla fall imorse när jag kollade...
I vårt hus bor minst en mandelmasseälskare så det brukar ha en strykande åtgång.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Vad duktig du är som gör egen mandelmassa. JAg äger ingen sån malekvarn (som mamma säger). Men nu skall jag väl inte skylla på det. Det inns ju sådana på varenda loppis. Bullarna ser mycket goda ut. Hemma är det pepparkaksdegen som ligger i kylskåpet som brukar får påhälsning av "små möss". Har en degälskare i huset och tro mig. Det är inte jag! Ha en bra tisdag. Kram från kusinen på landet.

Madame Edith sa...

Tack för tipset!

Kram/M