onsdag 7 november 2012

Stjärnor 2

För nått år sedan såg jag näverhjärtan i en tidning.
Ville ha men inte betala en massa och i mitt inre såg jag egentligen stjärnor.
 
Så, vad göra?
 
I vår skog ligger nedblåsta björkar lite här och där.
På promenader med Bella har jag plockat näverbitar
(alltid från döda träd, detta är superviktigt vill jag gamla mulletroll påpeka)
och sen lagt i press under tegelstenar.
 
Fram med lillaste pepparkaksmåttet och med en blyerstpenna ritar jag inuti formen för att få en minsta modell och för att få de skarpa hörnen.
 
 
 
Klipper ut stjärnorna med en vanlig sax och sen ut i förrådet
och med hammare och spik gör jag små hål.

 
 
Trär försiktigt med en tjock nål i ett fint snöre
och hå och hej...
 
en liten hängande näverstjärna.
 
 
 
Häromdagen hittade jag ganska mycket fin näver så
nu till helgen blir det stjärnfabrik i huset.
Fint att kunna ge bort som present kanske.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oooh så himla fina:-) Tänk vad fint att hänga ett gäng näverstjärnor i en stor trollhasselgren. Måste nog ut och leta näver jag med. Vilken rgneig mörk morgon idag. Sitter alldeles ensam på kontoret. Var tidig idag;-) Hoppas du får en fin torsdag. Kram kusin Petra

Marina sa...

Riktigt fina! Har nog inte så stora fina näverbitar i min närhet men man kan ju få nya idéer utifrån andras.

Kram

Mari sa...

Superfina Anna
Var i skogen med lilla O en sväng idag och inspererad av dig hittade jag faktiskt en björk som hade blåst ner, var nog för färsk dock för barken satt som berget får leta vidare helt enkelt för det här var ju tuppen mysigt hemmapyssel!
kram