lördag 19 maj 2012

Hemma igen





Magnus och jag har varit i Bergen i fyra dagar.
Tillsammans med fyra goda vänner besökte vi ytterligare två härliga vänner i Norges andra stad.



Vilket ställe!
Vilka underbara upplevelser!



Vi var där på Norges nationaldag och det var så enormt roligt. Kom på mig själv med att le och skratta i stort sett hela dagen.
Vi vakande till 21 salutskott från gamla brandstationen, snett ovanför vårt hotell, kl.7.
Sen blev det regnig promend till en traditionell 17-maj-frukost hemma hos Hans-Erik, Rita och Jannike. Vi fick smaka på römmegröt, väldigt annorlunda men gott. Det en gröt som kokas på fet gräddfil. Syrligt men mjukt och med kanel var det mycket smakrikt.



Nationaldagsparaden var jääättelång. Idrottsklubbar och röruss (studenter), unga och gamla och denna gång även med några svenskar i tåget.







Dagen efter var det Hans-Eriks födelsedag och vi började på Flöjen. Berget mitt i byn som vi åkte bergbanan upp till toppen på och sen promenerade nerför.





Efter lunch åkte Magnus, Hans-Erik och jag till "Troldhaugen". Edward Griegs hus en bit utanför Bergens centrum.



Denna lilla (152 cm lång) fantastiska kompositör bodde här på somrarna.



I skrivarstugan kunde han sitta ostört och komponera med en underbar utsikt.



foto taget genom skyddsfönster

Vid pianot satt han på en samling av Mozarts 32 (tror jag) pianokonserter för att nå upp till tangenterna.

foto taget genom skyddsfönster

Det är svårt att beskriva hur bra vi haft det. Roligt, innerligt, hjärtligt och härligt.
Nu är det skönt att vara hemma hos barnen och hunden trots allt.


Inga kommentarer: