fredag 13 april 2012

Värme

När man är ledsen tycker jag att god mat är extra bra.
Igår var vi alla otrösteliga efter Birgittas begravning.
Jag gjorde då en fisksoppa med inspiration av svåger och svägerskans goda soppa i söndags.



Inget recept bara huvudet och känslan fick styra, härligt.

Svetta 1 hackad gul lök i smör och pytsa i 2-3 msk god tomatpuré.
Kör i 1 rejäl morot i små tärningar och 5-6 potatisar delade i munsbitar.
Pudra i ca 1 tsk dragon och 2-3 msk koncentrerad hummerfond.
Häll på 1 liter vatten och låt koka i 10 min.
I med ½ findelad fänkål, 1 tunt skuren selleristjälk, 1 dl vitt vin, 1½ dl grekisk youghurt, 1 dl philadelphiaost med smak sweet chili, 2 tsk sambal oelek pyttans lite socker och 6-7 delade körsbärstomater.
Låt allt bubbla smått och börja smaka av med salt, svartpeppar, ev mer fond, sambal oelek, dragon (det ska börja smaka mycket och gott i detta läge).
Lägg i 400 g torskfilébitar, 300 g laxfilébitar, 100 g skalade räkor, 1 burk avrunna rökta musslor. Låt sjuda 5 min.
Smaka, smaka, smaka och häll till sist i ca 3 msk sherry.



Nu håller jag tummarna för en varm och fin helg.
Kanske gör jag ett besök på Sofiero, vill se Hannus "show".

Inga kommentarer: