tisdag 20 september 2011

Ätbart 2

Idag är det Gulle-Ulles dag.
Den vänninan jag känt längst i livet,
ända sedan vi kom i samma klass i fyran.

Nu för tiden träffas vi lite sporadiskt
men vi är så grundade i varandra och vi har det så mysigt när vi ses.

För ett bra tag sedan fick jag ett müslirecept av Ulle.
Jag gör halv sats för det räcker så länge eftersom det bara är jag som äter av det till frukostyoughurten.




6,5 dl havregryn (jag tar rågflingor)
½ dl solrosfrön
1 dl vetegroddar
1½ dl kokos
½ dl sesamfrön
½dl linfrön
½ dl råsocker
en nypa salt
Blanda i en liten långpanna
Slå på
0,75 dl vatten och 0,75 dl neutral olja
och blanda

Sätt in i ugnen på 200 grader i 20-30 min.
OBS! rör runt var 5 minut.
Ta ut och låt svalna.
Blanda i ex. torkad frukt, quinoapuffar och annat sånt där som gör en müsli god och lyxig.

Vad ger man till en god vän som har det mesta?
Av mig fick Ulle en liten höst-kvälls-mys-kasse
med bland annat goda hembakta frökex.
Receptet kommer från Vresrosen Lisbet.






Dessa är berondeframkallande de också.

Inga kommentarer: