söndag 17 juli 2011

Basilika

Till efterrätt i onsdags hade jag gjort basilikaglass.
Mumsigt gott.
Jag gjorde så här:

Mixa 38 basilikablad
(egentligen kanelbasilika men det hade inte jag).
Blanda basilikan med 1½ dl turkisk youghurt.
Sätt en skål på vattenbadsgryta och vispa med elvisp ihop äggulor från 4 stora ägg, 3 msk flytande honung och 1½ dl strösocker. Vispa tills sockret smält och lyft då av skålen från grytan och vispa tills smeten svalnar.
Vispa knappt 2 dl grädde fluffigt och vänd ihop med basilikayoughurten och äggsmeten.
Vände ner några pudringar av kanel också eftersom det egentligen skulle varit kanelbasilika.
Jag hällde min glassmet i en stor plastlåda med lock och satte ner i frysen.

Det räckte till sju härligt taggiga kvinnor
och det blev lite över till övriga familjen.



Till glassen serverade jag jordgubbar, körsbär, blåbär och persika som jag marinerat i
råsocker, limezest och basilika.

Inga kommentarer: