måndag 31 januari 2011

Gott

Vill dela med mig av min "Strimmelgryta",
hitte-på-mat som föll oss på läppen
(nej inte Caspian, han är extremt svårflörtad och matlynnig).

Cirka 400 g lövbiff skuret i små tunna bitar
färska champinjoner delade i kvartar 200 g skulle jag tro
1/2 färsk ananas i småbitar
5 cm purjolök i tunna skivor
2½ dl matlagningsgrädde
lite chilisås 2 msk kanske det var
soya
salt och svartpeppar
spiskummin
en nypa socker
sesamfrön

Stek köttet i smör och när det är brynt häll i champinjoner, ananas och purjolök och låt det steka en liten stund, salta och peppra.
I med grädde, soya och chilisås. Blanda runt och nyp i lite socker och pudra på spiskummin efter smak.
Låt det småbubbla i 15 min.
Strö över sesamfrön till serveringen.



Lördagen bjöd på en härlig långpromenad.
Magnus, Bella och jag gick ner till Skrea strand i solskenet, som värmde, och tittade på och förundrades över det frusna havets krafter.



Vilken tur grannpojken hade som kom till Caspian precis i tid för att bli bjuden på årets första hemlagade semla.

Efter "Strimmelgryte"middagen åkte Magnus och jag till Stålboms och lyssnade på underbar musik.
60-70-tals toner av två bröder på trummor och orgel.
Musikglädje som fick sångstöd av Ebbot.

I kväll har jag börjat med ett litet kuddprojekt.
En fjärilshandduk från H&M ska genomgå en omvandling.



1 kommentar:

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Låter gott!
Ett lagom projekt med en kudde, här började vi med badrummet för några veckor sedan och det projektet verkar aldrig ta slut. I alla fall känns det så just nu.