söndag 31 oktober 2010

Spökkväll

Har varit lite kluven till detta med att fira Halloween
men så läste jag en artikel med tidsaxel i Göteborgs Posten i veckan.
Det visade sig att Halloween började firas redan på 500-talet.
I Sverige började Allhelgonahelgen firas i mitten av 1950-talet.
Så den som vi nu tycker är en gammal svensk helg är en ganska ung sådan.

Så fritt fram för lite kul bus så här nu när det blir vinter...



När jag släppte iväg Caspian på bus eller godis i kvällningen såg jag att spökdräkten som jag gjorde för tio år sedan till Fideli på något skumt sätt nästan ser ut som en obehaglig
Ku Klux Klan dress.
Ville egentligen slita av honom den men...
näe, det är en spökdräkt och inget annat.

Med storasyster och hund gick han runt till lite grannar och frågade om bus eller godis
och han var jättelycklig när han kom tillbaka.
Ett stort steg för en liten människa.

Innan de smög iväg hade vi gjort en liten pumpagubbe som jag placerade på trappen,
allt för att skrämma iväg oknytt och olycka.



Imorgon äter vi pumpasoppa som jag kokt på inkråmet av pumpagubben.
En ska ta vara på det som går.

1 kommentar:

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Här hade vi missat att det var spökhelg och glömt köpa godis. Förstående spöken önskade bara vatten.
Ha det gott
Birgitta