tisdag 24 augusti 2010

Gömme

Nu är det frögömmenas tid!
Tänk vilken kraft och skönhet.

Jag är vansinnigt svag för kastanjer. Taggiga, gröna och uppstudsiga på utsidan. Blanka och lena som sammet på insidan.



Vet inte vad denna växt heter men jag har sett den mycket i Grekland och nu hittade jag den i väggrenen nästan hemmavid. Blomman påminner om kirskål eller hundkex.





Väninnan fick gräset som frön förra året av mig och sen fick jag frön från hennes strån i år, bra va.
Det är ett paraplygräs "Telly masts".



Klematisens fröställning är som en andra blomning. Får jag lov att erkänna att jag gillar detta ett litet uns mer än när det är blomblommor, eller i alla fall lika mycket.



Nötter!
Mums för både gom och öga.
Danska valnötter som jag fick i julgåva av min syster. Helt underbart milda i smaken, ingen beska alls.



Avslutar med vallmokapslar.
Miljarder fröer!


1 kommentar:

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Vallmokapslar är bland det finaste jag vet. Finare än själva blommorna tror jag.
Ha det gott
Birgitta